dimecres, 5 de gener del 2011

¿L'ou o la gallina?

En el món del periodisme, les agències de notícies juguen un paper molt important per a nodrir de continguts als mitjans de comunicació (premsa escrita i també, però en menor mesura, als mitjans audiovisuals). Efe, Europa Press, Agència Catalana de Notícies, Servimedia, entre d'altres, són les que desenvolupen la seva activitat en el nostre territori i que publiquen cada dia teletips per arribar allà on els mitjans no poden.

Des dels dies d'universitat fins l'actualitat sempre havia tingut la convicció de què el teletip precedeix a la notícia, però darrerament he vist en alguns casos que això no passa. Per citar un exemple, fa dues setmanes, El Periódico de Catalunya publicava una notícia sobre la presència de nitrats en les aigües subterrànies de la plana de Vic, a la comarca d'Osona. El sorprenent del cas és que algunes agències de notícies (no diré els noms per no ferir susceptibilitats) van publicar a l'endemà un teletip informant sobre el mateix tema.

Hauria de ser el revés, no? I casos així es produeixen més sovint del que ens pensem. Sempre es pot argumentar que el teletip complementa a la notícia amb nova informació o declaracions d'alguna part interessada, però, ¿quin sentit té desenvolupar un tema quan ja ha vist la llum?

Potser un dels canvis que hauria d'adoptar el periodisme actual és identificar i delimitar els rols de cada una de les parts implicades. Les agències de notícies sempre seran la primera font, aquella que aportarà coneixements als diaris, la matèria prima.

Anant més enllà, hi ha excel·lents periodistes en les agències que poden aportar nous temes, i, sobretot, no limitar-se a transcriure un teletip. Les agències potser haurien de replantejar el seu rol i apostar pel periodisme d'investigació, un gènere molt oblidat i només viu gràcies a programes com 30 minuts o Informe semanal i que, per a mi, és el que garantirà la supervivència de la professió.

Aquest podria ser un primer pas per reorientar un sector que està crisi i que ha de trobar noves fórmules per reinventar-se. D'aquesta manera, potser no veuríem les mateixes notícies en els mitjans (hi ha molts mitjans que informen del mateix) i s'atrauria l'interès dels espectadors. Seria el primer dels nombrosos passos que s'hauran de donar si volem recuperar la nostra estimada professió.

2 comentaris:

  1. Execel.lent titular. Cal reformular el periodisme i que les agències facin la funció que tenen encomanada. Per fer copia i pega no cal haver anat a la universitat. Ja no sé qué ensenyen avui dia...

    ResponElimina
  2. Com en la majoria de carreres, moltes assignatures serveixen de poc. També el problema és de les direccions dels mitjans, que prefereixen cobrir l'expedient sense despentinar-se, contractar amb el cost més baix possible i publicar el que fa la majoria. Cal un canvi.

    ResponElimina